Solsikkens logo

Fysio- og ergoterapi

I Børnehuset har vi fysioterapeut og ergoterapeut ansat. De har et tæt samarbejde omkring børnene både dem imellem, men særligt også med personalet på stuen og forældrene.

Hvis I som forældre, eller personalet tænker at barnet har en udfordring som det vil være interessant at få en terapeut til at kigge på, så udfylder enten en pædagog, eller en af terapeuterne et visitationsskema, som både forældre og leder af Solsikken skriver under på.

Den terapeutiske indsats starter altid med en undersøgelse. Denne kan bestå af:

• Observationer på stuen, legepladsen eller i motorikrummet
  •  Motoriske og sansemotoriske tests
  •  Spørgeskemaer, f.eks. om barnets kommunikative færdigheder, eller reaktioner på sanseindtryk.

På grundlag af undersøgelsen iværksætter terapeuterne den nødvendige indsats. Det kunne være:

• Træning af grov og finmotoriske færdigheder, fx balancetræning, styrke og udholdenhed, motoriske planlægning, blyantsgreb
  • Mundmotorisk træning, f. eks. spisning, at kunne placere tungen rigtig for at kunne sige forskellige bogstavlyde
  • Vejledning til forældre og personale, f.eks. hvilke aktiviteter, der gavner barnets udvikling
  • Finde hjælpemidler der kan kompensere for barnets vanskeligheder, f.eks. kugledyne, specialbestik, kropsbårne hjælpemidler, stå- og ganghjælpemidler
  • Sanseintegrationsbehandling, f.eks. usikkerhed i forhold til tyngdekraften og udvikling af kropsbevidsthed
  • Træning af kognitiv færdigheder, f.eks. hukommelse og bearbejdning af synsindtryk
  • Forslag til ændringer i barnets omgivelser, f.eks. øge eller dæmpe lyd- og lysindtryk

Terapeuterne træner på stuerne, i motorikrummet, på fællesarealer, i sanserummet, på legepladsen, i Ejegod Hallen eller i områderne omkring Solsikken.

Al træning skal være sjovt og terapeuterne udvikler hele tiden nye tiltag, som gør at træning for det enkelte barn bliver sjovt og meningsfuldt.